احسان رضایی

یک توسعه دهنده

دانشگاه یا موز!

در دست نوشته ها , / تاریخ ارسال 19-02-1396 / 9 نظر / آخرین ویرایش 17-01-1403

اگر هم سن و سال من باشید، به احتمال زیاد پدر و مادر هاتون در مورد تجربه خوردن موز دوران کودکی و اینکه هر کسی موز نمیخورد برای شما خاطراتی تعریف کردن. حقیقتش زمان اونها موز میوه گرون قیمتی بود و فقط خانواده هایی با سطح درآمد بالا موز میخوردن :)) در نتیجه این میوه رو بیشتر در میهمانی های اعیان و اشراف میشد دید.
اما با گذشت زمان و اینکه موز الان جزو میوه های معمول/متوسط/در دسترس حساب میشه باز در میمهانی های رسمی، عروسی ها و... وجود داره. به این دلیل که ارزش موز تغییر کرده اما طرز فکر مردم در موردش نه.
دانشگاه هم مثل موز میمونه! زمان قبولی دانشگاه بسیار سخت بود، توی این رقابت سنگین برای ادامه تحصیل افراد کم و شاخصی موفق میشدن از سد کنکور بگذرن. کسی که حتی مدرک کاردانی میگرفت جایگاه خاصی بین خانواده، اقوام و دوستانش پیدا میکرد، کار بهتری بهش میدادن چون مدرک معیار مهمی بود و... .

دانشگاه ها زیاد شدن...، آزاد، غیر انتفاعی، پیام نور و...، ظرفیت ها/صندلی ها افزایش پیدا کرد، قبولی در دانشگاه آسون شد و حتی شیوه ی پذیرش دانشگاه تغییر کرد مثل پذیرش بدون کنکور با ضمانت قبولی!
در نتیجه اشتغال ایجاد شد و بعضی ها که جایی راهشون نمیدادن شدن استاد و بچه های مردم رو برای خانه نشینی تعلیم دادن...

ارزش دانشگاه پایین اومد و اوضاع به خصوص توی محیط کار فرق کرده، مهارت شما اولویت اول و مدرک و تحصیلات دانشگاهی اولویت چهارم/پنجم و یا اصلا اولویت و اهمیتی براشون نداره.

شهر ما، هر ترم چند صد فارغ التحصیل کارشناسی نرم افزار کامپیوتر داره اما از بینشون 2 تا برنامه نویس خوب به زور پیدا میکنید.

نمیخوام بگم دانشگاه بده، به نظرم داشتن تحصیلات دانشگاهی برای هر کسی مفیده و حداقل مدرک لیسانس در جامعه لازمه اما میخوام بگم اگر رویکرد شما صرفا دانشگاه محور باشه یا مثل قدیمی ها که میگفتن "برو دانشگاه درس بخون یه کاری یاد بگیر تا یه جای خوبی استخدام بشی"  فکر کنید کلاهتون پس معرکه است.

به نظر من سه گروه مقصر این مشکل هستند.

اول، دانشجو.

در دانشگاه دروسی تدریس میشود که بنا بر تشخیص استاید برای دانشجو لازمه. ممکنه در دنیای واقعی! تعدادی از این دروس برای شما اصلا کاربردی نداشته باشن. به دروس مفید هم اگر خوب پرداخته بشه با توجه به زمان محدود یک ترم میشه گفت تنها مقدمات اون تدریس شده و حالا نوبت خود شماست که در کنار تحصیلات دانشگاهی شروع به کسب تجربه در اون زمینه بکنید.

دوم، خانواده.

یکی از مشکلاتمون مدرک گرایی مفرط هست که متاسفانه برای بدست آوردنش از طرف خانواده هامون تشویق میشیم. دلیل این تشویق و این طرز فکر میتونه همون دانشگاه یا موز خودمون باشه.

سوم، استاد و دانشگاه.

تدریس دروس کهنه یا بی مصرف برای خیلی از اساتید به یک امر طبیعی تبدیل شده. استادی که از دانشجوی خودش توقع درس خوندن و یادگرفتن داره حاضر نیست علم خودش رو بروز کنه. حقیقتا تغییر سخته. تدریس شغل استاد شده نه حرفه ی اون و اغلب در بازار کار مربوط به رشته ی خودشون نیستن بلکه از صبح تا شب پای تخته درس میدن. همه اینها باعث میشه تا جسارتا دوباره بگم، اونی که کارُ بلده انجامش میده و اونی که بلد نیست تدریسش میکنه. هر چند دانشجو که قبلا مورد اتهام قرار گرفته معمولا با این مورد مشکلی نداره و فقط نمره میخواد!


نتیجه گیری.

این توپ اتهام در زمین هر سه بود. اینکه خودتون باید تصمیم بگیرید عمر و پولتون رو کی و کجا مصرف کنید حقیقتی است که هر چه زودتر بهش برسید برنده شدین. نه میشه گفت دانشگاه بده و نه میشه گفت این تحصیلات بدرد میخوره. نه میشه از یک حداقل مدرک تحصیلی که به نظرم الان لیسانس هست گذشت و نه میشه به این سفره ای که برای عده ای پهن شده فکر نکرد. تصمیم گیری در موردش سخته و متاسفانه خیلی از ماها مثل من مشکلات رو میدونیم اما راه حل رو نه. فقط تونستم دید خودم و تجربه ی شخصیم رو باهاتون در میون بذارم نه تصمیم گیری. شاید در نبردی که من و خیلی های دیگه شکست خوردن شما پیروز باشید... . پس با خودتون :)

و در آخر دیدن این مستند کوتاه غم انگیز رو بهتون پیشنهاد میکنم.

پیشنهاد

کتاب‌ها

کتاب الگوهای طراحی به بیان ساده(design patterns / دیزاین پترن)

در مهندسی نرم افزار، design patterns(الگوهای طراحی) راه حل‌های قابل استفاده برای مشکلاتی هستند که معمولاً در طراحی نرم‌افزار اتفاق می افتند.

طرح های از پیش ساخته شده‌ای که می‌توانید برای حل مشکلات آن‌ها را سفارشی کنید. شما نمی‌توانید یک الگو را با جستجو در stackoverflow پیدا و در برنامه خود کپی کنید. الگو ها یک قطعه کد خاص نیستند، مفاهیم کلی برای حل مشکلات خاص هستند. شما باید با درک این مفاهیم آن‌ها را در برنامه خود پیاده‌سازی کنید.

کتاب refactoring / ریفکتورینگ

Refactoring مجموعه‌ای از تکنیک‌هاست که به منظور اصلاح و بهبود کدهای قبلی بدون تغییر در عملکرد و رفتارشان جهت خوانایی، کارامدی و قابلیت نگهداری بیشتر انجام می‌شود.

در کتاب Refactoring اثر Martin Fowler نوشته شده: refactoring تکنیک مرتب/منظم سازی برای تجدید ساختار کد موجود است. تغییر ساختار داخلی کد بدون تغییر رفتار خارجی آن.

refactoring یک سرمایه‌گذاری و راه حلی برای مقابله با کد کثیف و بدهی فنی است که باعث کاهش هزینه‌های توسعه نرم‌افزار در آینده خواهد شد.

ارسال نظر

احمد در تاریخ 1396/02/19 - 17:28 نوشته
اگر اینطوره پس خودت چرا هنوز داری درس میخونی؟ به نظرم دانشگاه کف بازاره
پاسخ احسان:

برای دوره کارشناسی ارشد سه بار کنکور دادم و هر بار که میدیدم جای خوبی قبول نشدم ثبت نام نکردم.

توی مسیر دانشگاه(تا تهران) کتاب میخونم. خیلی بیشتر از دانشگاه توی مسیرش یاد میگیرم... .

دانشگاه کف بازار نیست، تجربه کف بازاره.

lady در تاریخ 1396/02/26 - 22:56 نوشته
منم در دانشگاه چیز زیادی یاد نگرفتم . کارشناسی نرم افزار خوندم.بنظرم این صحبت شما در مورد رشته ی کامپیوتر خیلی خیلی درسته . در رشته ی کامپیوتر دانشجو باییید خودش تلاش کنه و مهارتهاشو بالا ببره . چون فرصت و زمینه ی برنامه نویس شدن در دانشگاه مهیا نیست .خوندن کتابها بصورت تئوری تا حدودی کمک میکنه که دید برنامه نویسی بالاتر بره .رشته های دیگه مثل مدیریت ، تربیت بدنی ، معماری و ... نیازی به این ندارن که خارج از دانشگاه به کسب مهارت و مطالعه آکادمیک بپردازن . اما رشته ی ما اینطور نیست ..حتی برای استخدام دولتی و غیر دولتی ، کاری به اینکه تا چه مقطعی تحصیل کردی ( لیسانس یا فوق لیسانس ) خیلی ندارن . به مهارت ها نگاه میکنن
رضا شیخله در تاریخ 1396/03/05 - 01:49 نوشته
مطلب قشنگی نوشتی و کاملا درستهدانشگاه شده کارخونه تولید فارغ التحصیلان بیسواد :)راسیتش عنوان رو که خوندم فکر کردم دانشگاه و موز رو مقایسه کردی با هم که منتظر بودم در نهایت موز برنده بشه ولی برخلاف نظرم دیدم که در نهایت موز و دانشگاه برابرند پس موز بخوریم بهتره :)در ضمن اون فارغ التحصیله نه فارق التحصیلالبته این ریشه اش برمیگرده به معلم فارسی ابتدایی ات و ربطی به دانشگاه نداره :))
پاسخ احسان:

:))))))))))))

یوشا در تاریخ 1397/02/22 - 13:26 نوشته
یادمه بعضی از اساتیدمون در دانشگاه اسلامشهر وقتی که یه بارون ساده میومد کارگاه مون رو تعطیل میکردن... آخرشم برای نمره دادن از دانشجوها میل گاردان ماشین، همزن برقی، پمپ موتور خونه و... خواستن درد در سیستم آموزشی/فرهنگی -> درمان با گشت ارشاد!
حسین در تاریخ 1397/03/20 - 01:36 نوشته
به نظرم دانشگاه رفتن هر مقطعی به شدت و به شدت به استاد بستگی داره. ی استادی داشتم دکتر مهدی دهقان فوق العاده بود اصلا عاشق درس خوندن میشدی سر کلاسش. این مشکل بروز بودن و سواد اساتید درست بشه به نظرم بقیه مشکلات حل میشن. اکثر دوستان که از دانشگاه بدشون میاد یا علاقه ندارن یا به سفارش پدر و مادر اومدن از بد روزگار گیر ی مشت استاد بیخود و بیسواد افتادن وگرنه دانشگاه خیلی میتونه لذت بخش باشه :)
یوشا در تاریخ 1397/05/14 - 11:43 نوشته
up کن دیگه!! اه -.-
پاسخ احسان:

چشم :))

حسین محمودی در تاریخ 1398/02/14 - 00:09 نوشته
سلام دو تا جمله شاخص تو مطلبت بود که برام خیلی جالب بود ارزش موز تغییر کرده اما طرز فکر مردم در موردش نه. اونی که کارُ بلده انجامش میده و اونی که بلد نیست تدریسش میکنه. متاسفانه علاوه بر این که وضعیت دانشگاه ها و مدرک های تحصیلی در جامعه ما با مسائلی که مطرح کردی مواجه شده معضل دیگه ای هم باهاش درگیر هستیم که صرفا مربوط به جامعه و کشور ما نمیشه و مربوط به تمامی نظام های آموزشی است و اون مواجه بودن با تورم مدرک است روزی روزگاری دانشگاه مدرک تحصیلی فوق دیپلم ارج و قرب بسیار بالایی داشت و بعد شد کارشناسی اما امروزه داشتن مدرک تحصیلی ارشد و دکترا شده نقل و نبات ...
maryam در تاریخ 1398/02/17 - 12:53 نوشته
چه طوری درس های yii2رو یکجا داشته باشم میشه برام بفرستین؟
یه ایرانی در تاریخ 1398/07/08 - 18:01 نوشته
سلام آقای مهندس وقت بخیر میخواستم باهاتون یه همکاری بسیار گسترده رو شروع کنم. چطور میتونم مستقیم باهاتون صحبت کنم
پاسخ احسان:

سلام. اطلاعات تماس نذاشتین.