احسان رضایی

یک توسعه دهنده

قابلیت جستجوی کثیف یا درهم(fuzzy query) در elasticsearch

در elasticsearch , / تاریخ ارسال 07-10-1398 / 0 نظر / آخرین ویرایش 09-12-1402

توی مطلب قبلی در مورد جستجوی ساده و پایه در الستیک سرچ نوشتم. برای همه ی ما اتفاق افتاده عمدی یا غیر عمدی داخل گوگل چیز اشتباهی رو جستجو کردیم و خودش توضیح داده آیا منظورت فلان مورد بود؟ حقیقتا گوگل تشخیص میده ما اشتباه نوشتیم و اون رو بهمون  گوشزد میکنه. بیایید اسم این مدل جستجو رو بذاریم جستجوی کثیف یا درهم. اتفاقا الستیک هم چنین قابلیتی رو بهمون میده و خوشبختانه برای فارسی هم به خوبی کار میکنه :)
خب برای جستجوی کثیف چکار باید کرد؟ ما توی این مدل کوئری که خود استیک بهش fuzzy query میگه به جای multi_match یا match از fuzzy استفاده میکنیم! به همین راحتی :)

fuzzy query مواردی که مشابه و نزدیک مورد جستجوی ماست رو هم match میکنه. برای اینکار fuzzy همه ی حالت های ممکن رو بررسی میکنه و نتایجی که بیشترین مطابقت رو دارنُ برمیگردونه. این نکته رو گفتم که بدونید مثل جستجو های ساده کم هزینه نیست و در جای مناسب نه همه جا ازش استفده کنید. مثلا گوگل نمیاد توی اسنادش fuzzy search کنه. اون عبارت جستجوی شما رو fuzzy search میکنه تا برای جستجوی دقیق اصلاحش کنید.

GET developit_ir/_search
{
  "query": {
    "fuzzy": {
      "authors": {
        "value": "ehsom"
      }
    }
  }
}

توی مثال بالا یکی اومده اسم منُ به اشتباه ehsom سرچ کرده. و ما جای match از fuzzy برای جستجوی کثیف در فیلد authors استفاده کردیم.

پیشنهاد

کتاب‌ها

کتاب الگوهای طراحی به بیان ساده(design patterns / دیزاین پترن)

در مهندسی نرم افزار، design patterns(الگوهای طراحی) راه حل‌های قابل استفاده برای مشکلاتی هستند که معمولاً در طراحی نرم‌افزار اتفاق می افتند.

طرح های از پیش ساخته شده‌ای که می‌توانید برای حل مشکلات آن‌ها را سفارشی کنید. شما نمی‌توانید یک الگو را با جستجو در stackoverflow پیدا و در برنامه خود کپی کنید. الگو ها یک قطعه کد خاص نیستند، مفاهیم کلی برای حل مشکلات خاص هستند. شما باید با درک این مفاهیم آن‌ها را در برنامه خود پیاده‌سازی کنید.

کتاب refactoring / ریفکتورینگ

Refactoring مجموعه‌ای از تکنیک‌هاست که به منظور اصلاح و بهبود کدهای قبلی بدون تغییر در عملکرد و رفتارشان جهت خوانایی، کارامدی و قابلیت نگهداری بیشتر انجام می‌شود.

در کتاب Refactoring اثر Martin Fowler نوشته شده: refactoring تکنیک مرتب/منظم سازی برای تجدید ساختار کد موجود است. تغییر ساختار داخلی کد بدون تغییر رفتار خارجی آن.

refactoring یک سرمایه‌گذاری و راه حلی برای مقابله با کد کثیف و بدهی فنی است که باعث کاهش هزینه‌های توسعه نرم‌افزار در آینده خواهد شد.

ارسال نظر