احسان رضایی

یک توسعه دهنده، شاید هم نه.

کتاب الگوهای طراحی به بیان ساده(design patterns/دیزاین پترن)

در مهندسی نرم افزار، design patterns(الگوهای طراحی) راه حل‌های قابل استفاده برای مشکلاتی هستند که معمولاً در طراحی نرم‌افزار اتفاق می افتند.

طرح های از پیش ساخته شده‌ای که می‌توانید برای حل مشکلات آن‌ها را سفارشی کنید. شما نمی‌توانید یک الگو را با جستجو در stackoverflow پیدا و در برنامه خود کپی کنید. الگو ها یک قطعه کد خاص نیستند، مفاهیم کلی برای حل مشکلات خاص هستند. شما باید با درک این مفاهیم آن‌ها را در برنامه خود پیاده‌سازی کنید.



ساده نگهش دار و احمقانه (اصل KISS)

در برنامه نویسی , / تاریخ ارسال 1399/06/31 - 23:55 / 0 نظر / 26 بازدید / آخرین ویرایش 1399/07/03 - 22:17

انجام کار به ساده ترین روش یا اصل KISS میگه سیستم های ساده و غیر پیچیده همیشه عملکرد بهتری خواهند داشت. اما مگه میشه از پیچیدگی فرار کرد؟ جواب نه هست. پس در نتیجه باید گفت به طور کلی اصل KISS یعنی اجتناب از پیچیدگی. به بیان دیگه تا جای ممکن از پیچیدگی دوری کنید و اگر نشد اون رو به ساده ترین روش ممکن انجامش بدین.

آلن پرلیس میگه: احمق ها پیچیدگی رو نادیده میگیرن، عملگرایان ازش رنج میبرن و نوابغ حذفش میکنن.

توی حرفه ما یه کدنویسی احمقانه هم منجر به پیچیدگی میشه. کنار اومدن با پیچیدگی، کاری که عملگرایان انجام میدن ادامه دادن و بزرگتر کردن پیچیدگیه.
پیچیده شدن نرم افزار دلایل زیادی داره. حتی ممکنه برگرده به قبل از برنامه نویسی. منظورم مراحل تحلیل، طراحی و... هست. گاهی نرم افزار با بزرگ شدن پیچیده هم میشه. پس همراه با توسعه همیشه باید کدهای قدیمی، اضافی و بلااستفاده رو حذف کنیم. وابستگی ها رو به حداقل برسونیم، از روش های من دراودی پرهیز کنیم و ... . در نتیجه به نظرم استفاده از design patterns، SOLID، رعایت اصول و سبک کد نویسی، فریمورک ها و موارد مشابه هم میتونه در این زمینه به شما کمک کنه.

 

 

پیشنهاد

ارسال نظر