احسان رضایی

یک توسعه دهنده

این جماعت توسعه دهنده ی خرده گیر

در دست نوشته ها , / تاریخ ارسال 07-03-1398 / 0 نظر / آخرین ویرایش 22-01-1403

به این نتیجه رسیدم توی برنامه نویسی دست رو هر چیزی بذاری(تکنولوژی، فریمورک و...) بازم پیدا میشن که بیان و یه عیبی روش بذارن :)

آیا واقعا جای عیب و ایراد گرفتن وجود داره؟ بله. حتما اینطور هست و اتفاقا کار آسونیه :)

مزایا و معایب توی حرفه ما همیشه کنار هم بودن و تصمیم گیری در مورد اینکه چه کسی از چه چیزی استفاده کنه به جمله ی "بستگی دارد به..." یا در کل "بستگی دارد ها" گره خورده.

موضوع دقیقا اینجا مشخص میشه. ممکن هست انتخاب یک شخص برای من نوعی و یا شخص دیگه ای سم باشه!

عمدتا 4 دلیل اصلی برای این موضوع وجود داره.

اول. بزرگ جلوه دادن خودشون!

طرف مقابل با ایراد گرفتن و گاها مسخره کردن به دنبال بزرگ جلوه دادن خودشه. مثل سیگار که نوجوون ها با گذاشتنش گوشه ی لب حس بزرگی بهشون دست میده. توی برنامه نویسی هم همینطوره. مثلا میتونی بگی فلان زبان برنامه نویسی آشغاله تا بگن wow چه برنامه نویس خفنی و از این جور حرف ها. جالب اینجاست که اغلب نظراتشون پشتوانه و دلیل و مدرک نداره. اصلا دنبال اون موضوعی که در موردش ایراد میگیرن نرفتن و بیشتر حرف های دیگرانُ تکرار میکنن.

دوم. سلیقه...

شاید بتونم با مورد اولی ها کنار بیام اما دومی نه. اینکه سلیقه ی خودت رو درست بدونی و بقیه رو غلط فاجعه است... یادمه یه مطلب در مورد استاندارد کدنویسی داخل یه فریمورک رو مطالعه میکردم که اولش به این جمله برخوردم:

هیچ قانون سختگیرانه ای برای شما وجود نداره...

همین برای من کافی بود تا تمام اون مقاله رو چند بار مطالعه کنم! درسته. قانونی وجود نداره. اگر با رعایت استاندارد از روش دیگه ای مساله رو حل کردن. متفاوت با اون چیزی که توی ذهن شما میچرخه اشتباه نیست فقط متفاوته و شاید هم درست تر باشه البته.

سوم. جبهه گرفتن.

گاها شخص با دیدن اینکه فرد یا افرادی مسیر دیگه ای رو برای خودشون انتخاب کردن. مسیری که نه به سلیقه و نه مورد علاقه شون بوده خودشون رو میبازن. به یکباره سمبلی شدین که باعث ناراحتیشون میشید و آینه ای جلوی روشون که ممکنه عیب هاشون رو به وسیله ی شما ببینن. سخت ترین راه تحقیق و بررسی و در صورت لزوم تغییر هست و راحت ترین را کوبیدن شما...

چهارم. اطلاعات کهنه.

یادمه با دو نفر در مورد اینکه فلان چیز به درد نمیخوره بحث میکردم. بحث که نبود، ازشون دلیل و سند معتبر میخواستم تا ادعاهاشون رو قبول کنم. اولی که معلوم شد اصلا در جای مناسبی موضوع رو مقایسه نمیکنه و دومی اطلاعاتی که میداد برای حدود 6 سال پیش بود!

 

نتیجه اینکه همیشه ایراد هست و اتفاقا خوبه که باشه  اما دو چیز مهمه. ایراد گیرنده از نظر فنی و اخلاقی انسان بزرگی باشه و اینکه صحبت هاش همراه با پشتوانه معتبری ارائه بشه. این پشتوانه میتونه شامل سند، دلیل و مدرک و نهایتا تجربه باشه.

اما اگر به اون 4 دسته از توسعه دهندگان بالا برخوردین هدفونتون رو بذارید گوشتون و با هر چیزی که خوشحالتون میکنه کار کنید. از افرادی که این مسائل ساده رو درک نمیکنن نمیشه توقع ساکت شدن داشت.

پیشنهاد

کتاب‌ها

کتاب الگوهای طراحی به بیان ساده(design patterns / دیزاین پترن)

در مهندسی نرم افزار، design patterns(الگوهای طراحی) راه حل‌های قابل استفاده برای مشکلاتی هستند که معمولاً در طراحی نرم‌افزار اتفاق می افتند.

طرح های از پیش ساخته شده‌ای که می‌توانید برای حل مشکلات آن‌ها را سفارشی کنید. شما نمی‌توانید یک الگو را با جستجو در stackoverflow پیدا و در برنامه خود کپی کنید. الگو ها یک قطعه کد خاص نیستند، مفاهیم کلی برای حل مشکلات خاص هستند. شما باید با درک این مفاهیم آن‌ها را در برنامه خود پیاده‌سازی کنید.

کتاب refactoring / ریفکتورینگ

Refactoring مجموعه‌ای از تکنیک‌هاست که به منظور اصلاح و بهبود کدهای قبلی بدون تغییر در عملکرد و رفتارشان جهت خوانایی، کارامدی و قابلیت نگهداری بیشتر انجام می‌شود.

در کتاب Refactoring اثر Martin Fowler نوشته شده: refactoring تکنیک مرتب/منظم سازی برای تجدید ساختار کد موجود است. تغییر ساختار داخلی کد بدون تغییر رفتار خارجی آن.

refactoring یک سرمایه‌گذاری و راه حلی برای مقابله با کد کثیف و بدهی فنی است که باعث کاهش هزینه‌های توسعه نرم‌افزار در آینده خواهد شد.

ارسال نظر