احسان رضایی

یک توسعه دهنده

درس های yii2 شماره 4: پیکره بندی دیتابیس

در yii2 , / تاریخ ارسال 03-08-1395 / 0 نظر / آخرین ویرایش 09-01-1403

قبل از پیکره بندی دیتابیس، ابتدا باید مطمئن باشید که اکستنشن pdo در PHP نصب/فعال باشد. این موضوع دقیقا برای PDO driver دیتابیس شما هم صدق میکند.(به عنوان مثال اگر از MySQL استفاده میکنید باید pdo_mysql را هم بررسی کنید تا فعال و قابل استفاده باشد.)

اگر از قالب basic استفاده میکنید config/db.php و اگر با advanced کار میکنید common/config/main-local.php را باز و ویرایش کنید.

'class' => 'yii\db\Connection',
'dsn' => 'mysql:host=localhost;dbname=yii2advanced',
'username' => 'root',
'password' => '',
'charset' => 'utf8'

در قالب advanced برای backend یا frontend پروژه میتوان تنظیمات دیتابیس متفاوتی قرار داد، برای این کار کافیست به عنوان مثال در  backend/config/main-local.php داخل components اطلاعات دیتابیس را وارد کرد. اگر چنین اطلاعاتی در مسیر backend/config/main-local.php وجود داشته باشد framework از این پیکره بندی جهت کار با دیتابیس استفاده میکند در غیر این صورت به سراغ common/config/main-local.php خواهد رفت.

 

'components' => [
    'db' => [
        'class' => 'yii\db\Connection',
        'dsn' => 'mysql:host=localhost;dbname=yii2advanced',
        'username' => 'root',
        'password' => '',
        'charset' => 'utf8',
        ],
    ...

 به طور معمول برای پیکره بندی از این روش استفاده میشود اما اگر شما نیاز به پیکره بندی خاصی همرا با پارامتر های متفاوتی دارید میتوانید یک نمونه از yii\db\Connection ایجاد و مقداردهی کنید.

پیشنهاد

کتاب‌ها

کتاب الگوهای طراحی به بیان ساده(design patterns / دیزاین پترن)

در مهندسی نرم افزار، design patterns(الگوهای طراحی) راه حل‌های قابل استفاده برای مشکلاتی هستند که معمولاً در طراحی نرم‌افزار اتفاق می افتند.

طرح های از پیش ساخته شده‌ای که می‌توانید برای حل مشکلات آن‌ها را سفارشی کنید. شما نمی‌توانید یک الگو را با جستجو در stackoverflow پیدا و در برنامه خود کپی کنید. الگو ها یک قطعه کد خاص نیستند، مفاهیم کلی برای حل مشکلات خاص هستند. شما باید با درک این مفاهیم آن‌ها را در برنامه خود پیاده‌سازی کنید.

کتاب refactoring / ریفکتورینگ

Refactoring مجموعه‌ای از تکنیک‌هاست که به منظور اصلاح و بهبود کدهای قبلی بدون تغییر در عملکرد و رفتارشان جهت خوانایی، کارامدی و قابلیت نگهداری بیشتر انجام می‌شود.

در کتاب Refactoring اثر Martin Fowler نوشته شده: refactoring تکنیک مرتب/منظم سازی برای تجدید ساختار کد موجود است. تغییر ساختار داخلی کد بدون تغییر رفتار خارجی آن.

refactoring یک سرمایه‌گذاری و راه حلی برای مقابله با کد کثیف و بدهی فنی است که باعث کاهش هزینه‌های توسعه نرم‌افزار در آینده خواهد شد.

ارسال نظر